Karaca, Muammer

Karaca, Muammer (d. 8 Kasım 1906, İstanbul – ö. 28 Nisan 1978, İstanbul), tiyatro ve sinema oyuncusu. Doğaçlamaya dayalı oyunculuğuyla ve kendi tiyatrosunda sahnelediği vodvil türü oyunlara kattığı güncel siyasal olaylara ilişkin esprileriyle tanınmıştır.

Veterinerlik öğrenimini yanm bıraktı. Sahneye ilk kez 1923’te, Sahir Opereti’nde

Muammer Karaca, Feydeau’dan uyarlanan Hoş geldin… Paşam oyununda Müşerref Çapın’la, 1969

Cumhuriyet Gazetesi Arşivi

figüran olarak çıktı. Ertesi yıl Darülbeda-yi’ye (1933’ten sonra İstanbul Şehir Tiyatrosu) girdi ve Renkli Fener oyununda oynadı. İ930’da bir süre Süreyya Opereti’nde oynadıktan sonra, 1942’ye değin Darülbe-dayi’de çalıştı. Bu dönemde Nâzım Hik-met’ten Kafatası (1932) ve Bir Ölü Evi (1932), Ibsen’den Peer Gynt (1933), Rey kardeşlerden Lüküs Hayat (1933) ve Deli Dolu (1934), Gogol’dan Müfettiş (1935), Strauss’dan Yarasa (1938) gibi çok sayıda oyun ve operette rol aldı. 1942’de Ekrem Reşit Rey’in Alabanda revüsünde Safiye Ayla’yla birlikte oynayarak büyük başarı kazandı. 1945 başında Ses Opereti’ne katıldı. Aynı yılın sonunda Karaca Opereti’ni kurdu. Anadolu’ya turnelere de giden Karaca Opereti, 1950’de kapanmasına değin Mulenruj, Atlas Sineması ve Maksim’de oyunlar sahneledi. Bunlar arasında Sadık Şendil’in, Muhlis Sabahattin Ezgi’nin,

Yusuf Sururi’nin ve Rey kardeş oyunları çoğunluktaydı. Celal hit Bilge, İrma Toto (Toto Kar fer Hepgüler ve Adile Naşit gi da bu toplulukta sahneye çıkı

Karaca, 1955’te İstanbul’da Ti nnda bir yapı kiralayarak tiyal türdü ve Karaca Tiyatro’yu ku tiyatronun açıldığı yıl sahneye yıl boyunca aralıklarla 3 bin 1 oynanan Cibali Karakolu Kara ün kazandırdı. Karaca, gerek bı gerekse Ednan Bey Duymasın dağ, 1955), Sabık Bakan (Feyt Lahmacun Cumhuriyeti (1963} Söylerim (N. Yal-B. Selönü, 19* yazdığı Senatür (1968) gibi oyıı cel siyasal olayları sahnedeki malzeme yaparak halkı güldi güttü.

Tiyatro salonunda Kenterler, I> ve Tevhit Bilge topluluklarının çıkmasına olanak sağlayan Kan ğu dağıldıktan sonra başka konuk yönetmen ya da oyuncu c ya da kısa ortaklıklar kurdu.

Karaca, özellikle kendi tiyatrı nelediği ve her zaman başrolün vodvillerde izleyicinin dikkati kendi üzerinde olmasını sağlar, metninin dışına çıkarak, oyur ustalığının da yardımıyla o güm uygun anlık esprilerle sürdürü yeteneği ve parlak zekâsıyla tipler yaratmıştı. 1933’te Muhsiı un Karım Beni Aldatırsa filmi oyunculuğuna da başlayan Kar nadığı filmlerden bir bölümü, C kolu gibi daha önce sahnelenen dan aktarılmıştı

Rate this post
Rate this post

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*