yunanlı heykelci (İ.Ö. 490 ^ l ’e’doğr.jr atinalı Kharmides’in oğlu. Başlangıçta resimle uğraştığı, sonra 470’
ten hemen önce Myron ve Polykleitos ile birlikte, Hegias’ın yönetiminde çalıştığı sanılır. Büyük bir olasılıkla, Plataia tapınağı için Athena’nın dev bir heykelini, Delphoi’
de Miltiades’in onuruna bir anıt, sonra Ak- ropolis’te Athena Lemnia heykelini ve Pe- rikles’in ısmarladığı anıtsal bronz Athena Prpmakhos heykelini gerçekleştirdi. Kesin metihlerden bilinen Zeus Olympios heykeli, Pheidias’a ün sağladı: altın ve fildişinden yapılmış tanrı, zengin süşlemeli bij taht üzerinde gösteriliyordu; heykelin yüksekliği 10 m’yeii. Parthenon’a konulmak üzere altın ve fildişinden yapılan Athena Parthenös heykeli ise, 438’e doğru tamamlandı; uzun bir harmani giyen tanrıça sol elinde bir mızrak, sağ elinde bir “Zafer” tutmaktaydı. “Varvakeion Athena- sı” (Atina Ulusal müzesi) adıyla anılan bir II. yy. kopyası, küçük boyda olmasına karşın, bu dev heykeli andırır. Pheidias, Perikles tarafından Parthe- non’un süslemelerini gerçekleştirmek ve yapım çalışmalarını denetlemekle görevlendirildi: tapınağın metopları, frizi ve alınlıklarını süsleyen kabartmalar Pheidias ve yardımcıları tarafından yapıldı. Parthenos heykelinin yapımına ayrılan fildişinin bir kısmını almakla suçlanan Pheidias, Perikles yandaşlarının düşmanlığı sonucunda büyük bir olasılıkla Atina’yı terk etti. Pheidias mermere o zamana dek görülmemiş bir esneklik ve hareket kazandırdı, insan yüzüne soylu ve dingin bir güzellik verdi
PHEİDİAS
19
Haz