(Henry), İngiliz besteci (Londra 1659 – ay. y. 1695). Müzikçİ bir ailenin çocuğuydu. Krallık capellası’nda şarkıcılık yaptı. Burada Cooke, Pelham Humfrey, John Blow, M. Locke’tan ders aldı, üocke’ ın ölümü üzerine 1677’de, krallık kemancılarının bestecisi oldu. 1679’da-J. Blow’ un, ardından VVestminster manastırı’nın orgculuğuna atandı. Bu görevi, Krallık ca- Rellası’ndaki göreviyle birlikte, ölünceye değin sürdürdü. Aynı mamanda, capella- daki çalgıların onarımıyla da ilgilendi ve ders verdi. Saray için çok sayıda dinsel, dramatik, enstrümantal ve koral yapıt yazdı, kendisine,belli vesilelerle yapıtlar ısmarlandı. Anthemler ve “service”leri: I was glad, /a the midst of life (1682’de,n önce), Moming and Evşning Service (si bemol majör,. 1682-83), My heart is indi- ting, They that go down the sea in ships (1685), Te Deum and Jubıiate (1694) vb.; operaları ve oyun müzikleri: Dido and Aeneas (1689), Dioclesian (1690), King Arthur (1691), The fairy Queen (1692), The Tempest (1695); odları ve kral James II ve kraliçe Mary’ye ithaf ettiği kantatları: Swif- ter /s/s (1681), Fly, bold rebellion (1683), From those serene (1684), Why are ali the Muses mute (1685), Sound the Trumpet (1687), A/ovv döes the glorious day appear (1689), Arise my Muse (1690), Love’s god- dess (1692), Celebrâte this feİtival (1693); azize Cecilia’ya odlar: Welcome to ali the pleasures (1683), Hail bright Cedlia (1692). Çalgı yapıtları içinde klavsen için Musick’s Hand Maid, A ChoicS colleçtion of les- sons for the harpsichord or spinet; ‘org için Voluntaries; yaylılar için Fantaisies; üç ve dört bölümlü sonatlar vardır. Kontra- puntocu olarak yetişen, a9nr zamanda Lully ve İtalyan bestecilerin etkisinde de kalan Purcell, üslubuna ingilizler’e özgü bir mizahla düşselliği de kattı. Onun müziği, zengin anlatımlı güzel melodilerle, ritim ve armonide yaptığı cüretli yeniliklerle ayırt edilir.
PURCELL
13
May