(19-20. yy), tam adları k e v o r k , v ic h e n , h o v s e p a b d u l l a h , Ermeni asıllı Osmanlı fotoğrafçılar. Türkiye’de fotoğraf sanatına öncülük etmişlerdir. En çok tanınanı’ Kevork Abdullah (d. 1839, İstanbul – ö. 2 Nisan 1918, İstanbul), 1852’de,Venedik’e giderek Mourat-Raphael Okulu’nda öğrenim gördü. 1858’de İstanbul’a döndü ve Beyoğlu’nda bir fotoğrafhane açtı. Bilgilerini artırmak amacıyla kardeşi Vichen Abdullah’la (ö. 14. Temmuz 1902, İstanbul) birlikte iki kez Paris’e gittiler. 1867 2. Paris Dünya ,Sergisi’neyolladıkları İstanbul’un tarihsel yerleri ve seçkin kişilerin portrelerinden oluşan fotoğraflar ilgiyle karşılandı. Abdülaziz tarafından “Ressam-ı Hazret-i Şehriyarr” sanıyla saray fotoğrafçılığına atanan Abdullah Bi- raderler’in bu göreVin6,< 1878’de Yeşilköy’e kadar ilerleyen Rus orduları başkomutanı Grandük Nikola ile ilişki kurdukları savıyla son verildi. 1890’da bu suçlamanın yersizliği anlaşılınca stüdyolarının kapısına padişahın tuğrasını asmalarına izin çıktı. 1886’da Hıdiv Tevfik Paşa’nın davetlisi olarak Mısır’a giden Kevork Abdullah dokuz yıl Kahire’de çalıştı. 1895’te İstanbul’a döndükten sonra işi bozulunca fotoğrafhanesini satmak zorunda kaldı. Türkiye’de fotoğrafçılığın filizlenme döneminde 40 yıl kadar önemİi rol oynamış olan Abdullah Biraderler, çeşitli siyasal ve toplumsal olayları, tarihsel ve kültürel değerleri, yapılan, kişileri fotoğrafla saptayarak albümler de hazırlamışlardır.
Abdullah Biraderler
09
Nis