Dinimiz erkeklere zinet, kadm ve erkeklere ev eşyası vb. olarak altın kullanmayı yasaklamıştır. (8) Ayrıca bütün abdest alırken (guslederken) ağzı yıkamayı da istemiştir. Şu halde diş kaplama veya dolgusunda altm kullanıldığı zaman iki yönden (altm kullanmak ve ağzm içini, dişleri yıkamak), başka bir mâden kullanıldığı zaman da bir yönden (gusülde ağızdan sayılan dişlerin bir kısmının yıkanmamış ol ması yönünden) problemimiz var demektir. 1. Altm Kullanmak: Sahih hadisler bu gibi yerlerde altm kullanmaya izin vermiştir. Bu iznin «kişiye özel» olduğuna dair de bir delil yoktur. Şu halde İmam Muhammed ve diğerlerinin görüşü şâyân-ı tercihtir; altm bu maksatla kullanılabilir. (9) 2. Gusülde Ağzı Yıkamak : Dinimizde zarûretlerin bir takım kolaylık ve ruhsat kapılarını açtığı malumdur. Burada zarûret yalnız insanı ölüm derecesine getiren durumları değil, güçlük arzeden, sıhhati bozan durumları da içine alır. (10) Diş tedâvisi —ki dolgu ve kaplama da buna dahildir— sıhhat için gereklidir. Dolgu ve kaplamayı her gusülde çıkarmak ise çok güçtür. Bunun içindir ki âlimler böyle durumlarda bazı yerlerin yıkanmadan kalabileceğine, üzerinden su geçirmenin kâfi geleceğine fetvâ vermişlerdir. (11) Zâten İmam Şâfiî ve İmam Mâlik gibi müctehidlere göre gusülde ağzın içini yıkamak da şart değildir. Yâni gusülde ağzm içini yıkamak bütün müctehidlerin üzerinde birleştiği biı farz değildir. (12) Kaldı ki —yukarda geçen fetvâda görüldüği; üzere— hanefiler de güçlük bulunan durumlarda tırnak ara lan, diş kovuklan gibi yerlere su girmese dahi guslün sahih olduğuna fetvâ vermişlerdir
devamı
13
Ara