Genel

Dünya Görüşü

DÜNYA GÖRÜŞÜ

Divan şairlerinin dünya görüşünü, özellikle besi naklar belirlemiştir. Ancak bütün divan edebiyat dünya görüşünü benimsemiş olduklarını söylemek ğildir. İslam şeriatı esaslarına ve tasavvuf anlayışına hayat karşısında rintçe bir tavır benimsemişlerdir: c dünya gelip geçicidir, bir sınav yeridir. Bu nedenle lerine, zevklerine bağlanmak insanı mutsuz eder. ts irler, dünyaya karşı takındıkları bu kötümser tavrı, rü, erdem gibi yüce değerlerle yumuşatmaya çalışr gi, yaratılmış olanlardan başlayıp Tanrı’da odakk mecazî aşkla başlayıp hakikî aşkla son bulur. İnsan; luğa ancak bu aşamalardan geçerek ulaşabilir (Şeyhi Galib, vd). Rindik anlayışını benimseyenler, din bağlı, ham sofu olarak niteledikleri zahiderle sürek ündedir. Tasavvuf ehli, sevgiyle Tanrı’ya ulaşmayı, buyruklarını yerine getirmekle cennete gitmeyi am

Dünyadaki hayatın güzelliğine hayran olanlar, di rinden yararlanmak isteyenler ise dindışı bir dürn, nimsemişlerdir (Ahmedî, Necatî, Bakî, Nedim). Kir lerinin ise geleneğin sınırlarını fazla zorlamadan t dünya görüşü ile dindışı dünya görüşü arasında bir d istedikleri dikkati çeker.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir