TEVFIK
Tevfik Fikret’in Aşiyan’daki müze haline getirilen evi
nın artmasıyla birtakım sorulara dönüşür. Bu sorulara karşılıklar aradıkça, yaşadığı dönemi sınırlayan kültür koşullarını aşarak, Ahmet Ham-di Tanpınar’ın dediği gibi “geçmişi olduğu gibi, iyi, kötü atmak ve yeni bir hayata başlamak” zorunluluğunu duyar. Bu aşamadan sonra, artık OsmanlI kültür koşullarının değil, çağın adamı olmak ister. Özgürlük düşünüşünü somutlamaya başlayınca ekonomik hak ve özgürlüklerinden yoksun bırakılan kitlelere tanınan siyasal özgürlüklerin bir anlamı olmadığını görür ve gösterir. Yapıtları: “Rübab-ı Şikeste” (1900), “Halûk’un Defteri” (1911), “Şermin” (1914), “Rübabın Cevabı” (1912). ‘Tarihi Kadim-Doksanbeşe Doğru” (1928, “Eski Çağlar Tarihi” adıyla A. Kadir’in günümüz diliyle yenileştirdiği basım, 1967).
TEVFIK
03
Ara